Uneori este usor sa cazi in capcana celor care profita de naivitatea si bunavointa celorlalti, de aceea venim in sprijinul tau si te ajutam sa iti dai seama cand cineva incearca sa te insele, astfel incat economiile si bugetul tau sa fie in siguranta.
Nu uita! BNP Paribas Personal Finance Paris SA Sucursala Bucuresti nu solicita persoanelor fizice informatii confidentiale cu privire la datele personale sau sume de bani prin intermediul retelelor de socializare sau al aplicatiilor tip mesagerie precum Whatsapp, Messenger, etc.
Nu cerem sa ne trimiti prin posta documente personale in original (carte de identitate, certificat de nastere, etc.), nici carduri bancare (nici cele valide, nici cele expirate).
Afla cum poti recunoaste tentativele de frauda si cum iti poti proteja datele personale!
Pe site-ul Asociatiei Romane a Bancilor, gasesti tipologii de frauda mai des intalnite in zilele noastre, precum si cateva sfaturi utile pentru doua intrebari importante: Cum previi frauda? - Educație Financiară (educatiefinanciara.info) si Ce trebuie sa faci cand ai fost victima unei fraude?
Daca intampini una dintre urmatoarele situatii, fii precaut:
1. Cereri suspecte de sume de bani sau documente in original
Te rugam sa nu transmiti documente personale, date confidentiale sau sume de bani prin intermediul altor canale aditionale, exceptand canalele oficiale ale bancii.
Acestea sunt:
Exemplu de situatie reala de inselatorie:
O persoana necunoscuta te abordeaza pe Facebook si se recomanda ca fiind reprezentantul unei banci (ex. BNP Paribas) care vine in sprijinul persoanelor nevoiase pentru a le acorda imprumuturi. Aceasta persoana iti promite ca iti va acorda un credit rapid, cu o dobanda foarte mica, fara a fi nevoie sa ii prezinti vreo adeverinta de salariu sau alte acte justificative, in schimbul unei sume de bani.
Persoana respectiva iti trimite mai apoi un contract pe care sa il semnezi, care de obicei nu este mai lung de o pagina. Dupa ce ai semnat contractul, persoana iti solicita sa achiti una sau mai multe sume de bani intr-un cont bancar pe care ti l-a comunicat in prealabil, argumentand diverse motive: plata comisioane, asigurare, alte cheltuieli bancare etc.
Vei observa ca persoana va gasi diverse scuze pentru a intarzia de la o zi la alta virarea creditului catre tine si in final nu vei vedea niciodata suma respectiva in cont.
SFAT! Cum iti poti da seama ca cineva incearca sa te insele?
! Institutiile bancare autorizate nu abordeaza clientii prin mesaje pe retelele de socializare si nu le solicita date personale sau sume de bani
! Contractele cu institutiile bancare sunt confidentiale si securizate, au un numar mare de pagini, includ datele de identificare ale bancii si ale reprezentantului acesteia
! Verifica intotdeauna acuratetea informatiilor printr-un telefon la banca respectiva sau printr-un mesaj privat pe paginile de socializare oficiale ale bancii
2. Cereri de trimitere prin posta a unui card de credit valid sau expirat
Banca nu cere returnarea cardului de credit, valid sau expirat, in plic, prin posta, catre una dintre sucursalele noastre sau catre centre de reciclare.
Daca primesti o scrisoare cu solicitarea de a trimite cardul de credit (copie, original, expirat sau valid, intreg sau taiat) pentru a fi inlocuit ulterior cu unul nou, cu o tehnologie noua, extra sigura si cu extra beneficii, nu da curs acestei cereri. Este o tentativa de frauda. Cetelem nu cere clientilor sai returnarea cardurilor, iar emiterea unuia nou, atunci cand cel vechi expira, se face fara a trimite cardul catre sucursalele noastre sau centre de reciclare si fara plata unui comision aditional.
Atunci cand emitem un card nou, din orice motiv, cel vechi este blocat si inchis automat si nu este necesar sa faci nimic altceva.
Daca suspectezi ca o informare sau o scrisoare primita din partea bancii nu este oficiala si autentica, te rugam sa ne contactazi pe canalele oficiale Cetelem, pe care le gasesti mai jos.
3. Cereri de introducere a datelor cardului pentru tranzactii prin platforme online de vanzare bunuri diverse
O asftel de incercare de fraudare a fost inregstrata pe platforma OLX.
Iata care este modul de operare de care trebuie sa ai grija sa te feresti, daca incerci sa vinzi diverse bunuri pe aceasta platforma. Cel care incearca fraudarea il abordeaza pe vanzator cu scopul de a cumpara produsul pe care il are la vanzare si il invita sa-si introduca datele cardului (inclusiv codul de trei litere de pe spatele cardului) pe o pagina speciala, urmand ca astfel vanzatorul sa primeasca banii direct pe cardul sau. In realitate insa, dupa introducerea datelor cardului, vanzatorul va transfera suma cu care vinde produsul in contul fraudorului.
Pe site-ul OLX exista deja o informare in acest sens, aici.
Sfatul nostru este sa pastrezi confidentialitatea datelor cardului tau si sa nu le introduci decat in platformele de plata autentice. Daca suspectezi ca esti tinta unei incercari de fraudare de acest fel, sa ne contactezi pe canalele oficiale Cetelem.
4. Cum sa te feresti de fraudele la promisiunile false de investitii
Scenariu frauda:
Clientii sunt manipulati sa furnizeze datele bancare cu promisiunea falsa de obtinere de castiguri din investitii financiare, in special prin achizitie de criptomonede, inclusiv prin platforme de tranzacționare. Clientii sunt sfatuiti sa nu furnizeze datele bancare, sa manifeste prudenta si sa verifice temeinic ofertele primite.
Modus operandi:
Persoanele vizate de astfel de fraude sunt contactate prin diverse canale de comunicare de catre persoane care pretind ca sunt reprezentanti ai unor companii de investitii sau platforme de investitii care faciliteaza achizitionarea de criptomonede. Atacatorii solicita plata unor sume de bani ori datele contului/cardului bancar sau instalarea/utilizarea unei aplicații de control la distanta. In schimbul promisiunilor false de castiguri mari, fraudatorii conving persoanele vizate sa furnizeze datele de acces la serviciile bancare online (Internet/Mobile Banking), datele cardului bancar (numar card, codul de securitate de pe spatele cardului) și coduri SMS. De asemenea, persoanele sunt determinate sa-si instaleze aplicatii prin care se permite accesul persoanelor neautorizate la telefon de la distanta. Astfel, atacatorii ajung sa aibă acces la conturile bancare, fapt ce determină posibilitatea efectuarii de operatiuni.
In unele cazuri, pentru a crea o aparenta de credibilitate, demersurile sunt prezentate ca fiind promovate de o personalitate publica sau cu experienta in domeniul financiar.
Persoanele dornice de castiguri substantiale si rapide risca sa nu poata retrage sumele investite daca fac vreun transfer de bani sau sa fie victime ale fraudelor prin divulgarea datelor contului sau cardului bancar.
Metode de a te proteja de fraudele legate de investitii:
CONFIDENTIALITATE
Toate contractele intre persoane fizice si entitatea bancara BNP Paribas Personal Finance, Sucursala Bucuresti sunt confidentiale si se deruleaza in conformitate cu reglementarile legale, in conditii stricte de securitate.
In situatia in care suspectezi orice neregula sau tentativa de frauda in numele BNP Paribas Personal Finance te rugam sa ne contactezi prin intermediul canalelor de comunicare oficiale:
Acord de utilizare cookies
Cookie-urile sunt acele fisiere text care sunt stocate pe calculatorul, tableta sau mobilul tau atunci cand ne vizitezi website-ul. Ele sunt fisiere de mici dimensiuni, care nu-ti afecteaza dispozitivul folosit pentru navigare, si care contin informatii legate la activitatea ta pe site-ul cetelem.ro. Ne ajuta sa-ti oferim un continut util tie, personalizat. In plus, ele ne ofera date generale despre traficul generat de site-ul nostru si sa ne imbunatatim serviciile oferite.
Unele dintre aceste fisiere cookies sunt necesare pentru functionarea optima a site-ului nostru, in timp ce altele ne ajuta sa iti oferim o experienta cat mai placuta si care sa-ti fie de ajutor. Daca vrei sa modifici setarile, o poti face de aici.